اساطیر (خدایان) یونان و روم باستان


http://www.sooran.com/shop/slide-Show/game/10/Rise%20of%20the%20Argonauts/fullsize/4.jpg

این خدایان 12 تن بودند که پس از سرنگونی تایتانها (Titans خدایان اولیه) به حکومت پرداختند. کوه المپ محل نبرد تایتانها با خدایان دوازده گانه بود و بعدها هم به عنوان محل زندگی خدایان از آن نام برده شد. تمام المپ نشینان به نوعی با یکدیگر نسبت داشتند و بنا به شرایط زمانه هر از گاهی یک یا چند تن از آنها بیشتر مورد توجه قرار میگرفت. برای مثال اگر در زندگی واقعی، همسر حاکم یا شخص...


ادامه نوشته

زنان سرباز ایران باستان


http://images.persianblog.ir/538548_Xu238y0v.jpg

زنان سرباز ایران باستان

ادامه نوشته

آشنایی با سربازان رومی‌

ادامه نوشته

هنر در روم باستان


http://zorwan.persiangig.com/articles/city-hall/forum.jpg

(نام روم را نباید با رم یکی دانست . روم نام امپراتور بزرگ باستانی و رم نام شهری " پایتخت روم " است که از عجایب دنیای باستان به شمار می رود . هرآنچه به کشور باستانی مربوط می شود " رومی " و آنچه به پایتخت آن است " رمی " نامیده می شود . اکنون کشور ایتالیا بر بخش گوچکی از روم باستان جای گرفته و پایتخت آن همان پایتخت باستان " رم " است . )

ادامه نوشته

شارلمانی ومعماری رومی وار


http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/7-1-1391/IMAGE634683516380038056.jpg


ادامه نوشته

ژوليوس سزار ونگاهی به تقویم روم باستان


http://tarikhema.ir/images/2011/03/rome-colosseum.jpg

ژولیوس سزار سردار وسیاست مدار بزرگ رومی کسی که پایه گذار سیستم امپراطوری در روم بود هدف این بار مقاله شخصیت های ما است او در رم به سال 100 قبل از میلاد به دنیا امد او متعلق به خاندان بزرگ ژولیاییها بود که جزء خاندان ها ی معروف رومی بود
عموی همسرش ماریوس رهبر اکثریت در سنای روم بود که هفت بار هم کنسول روم شده بود سزار در سال84 بیش از میلاد ازدواج کرد ولی هرگز صاحب بچه نشد وقتی سولا دشمن ماریوس دیکتاتور روم شد سزار در لیست افراد اعدام ی قرار گرفت ا ما بخت یار او بود واو توانست برای مدتی مخفی بشود تا خشم سولا کم بشود ولی در نهایت بنا به دستور سولا

ادامه نوشته

رتش آگوستوس چگونه سازمان يافته بود؟نيروهاي كمكي چه بودند؟


http://tarikhema.ir/images/2011/03/rome-colosseum.jpg

ادامه نوشته

امپراتوري روم باستان ارتش وآموزش مبارزه


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/13/Roman_sculpture.jpg/400px-Roman_sculpture.jpg


ادامه نوشته

نامهای تمام اساطیر (خدایان) یونان و روم باستان


نامهای اساطیر (خدایان) یونان و روم باستان

ادامه نوشته

آتش نزد مردم روم باستان


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/Roman_ruins.jpg

"هر یک از مردم یونانی و روم را در خانواده پرستشگاهی بود و بر آن پرستشگاه اندک آتشی میان خاکستر می‌درخشید. صاحبخانه موظف بود که آن آتش را شب و روز روشن نگاه دارد. هر شب اخگرها خاکستر می‌افشاندند که تا بامداد نمیرد و بامدادان نخستین کار، تیز کردن آتش بود.
آن آتش خاموش نمی‌شد مگر زمانی که تمام افراد خانواده هلاک شده باشند ... این آتش در نظر آنان مقام خدایی داشت، چنانکه آنرا می‌پرستیدند و دعا می‌کردند که انسان را از نعمتهای سه گانه سلامتی، توانگری و نیکبختی که آرزوی دیرینه بشر است برخوردادر سازد...

ادامه نوشته

پمپی، شهری که ناپدید شد و مردمی که سنگ شدند


rum photos archeology wonders rum  z11 پمپی، شهری که ناپدید شد و مردمی که سنگ شدند | تاریخ ما Tarikhema.ir

این مَرد وحشتزده آخرین نفسهایش را کشیده، شاید چشمانش
را گرفته تا شاهد لحظات وحشتبار آخرین نباشد… اما چرا ؟

ادامه نوشته

گلادیاتور


http://blog.toggle.com/wp-content/uploads/2011/06/807400gladiatus_11.jpg

انسان و چه با یک حیوان درنده پیکار میکند. این از آداب و رسوم مردم روم قدیم بوده است . غلامان و بردگان زندانی با نهایت قوت و قدرت در میدانهای عمومی با حیوانات درنده ای که بوسیله ٔ مردم روم تربیت شده بودند مبارزه میکردند و مجرم را نمی گذاشتند در مقابل حیوانات درنده از خود دفاع کند. ناگزیر از خود دفاع می کرد و در زیر پنجه های حیوانات درنده کشته میشد و این عمل در حالی انجام میگرفت که امپراتور در لژ خود این صحنه را نظاره میکرد. (لغت نامه کبیر – دهخدا – واژه گلادیاتور)...

ادامه نوشته

معروفترین گلادیاتورهای تاریخ روم باستان


rum  Jean Leon Gerome Pollice Verso معروفترین گلادیاتورهای تاریخ روم باستان | تاریخ ما Tarikhema.ir

تماشاگران تشنه خون و خشونت از یک سو، تو را وادار می‌کنند برای گذران اوقات فراغتشان آدم بکشی و برده داری بی رحم از سوی دیگر تهدیدت کرده اگر نتوانی رضایت امپراتور و همراهانش را جلب کنی تو را زنده زنده در آتش می‌سوزاند!

برخلاف تصویر زیبا و حماسی‌ای که از گلادیاتورهای عصر نشان داده می‌شود، این برده‌های بیچاره زندگی مشقت باری داشتند و همیشه بازنده بودند؛ چه در میدان جنگ برنده می‌شدند و با شمشیری خونین به سلول خود بازمی‌گشتند و چه شکست می‌خوردند و خونشان با خاک کلزیوم در هم می‌آمیخت! به همین دلیل است که بیشتر گلادیاتورهای جنگاور پس از مدتی نمایش با استفاده از کوچک ترین فرصتی فرار می‌کردند تا زندگی را مثل یک انسان تجربه کنند، نه یک حیوان خونخوار! هر چند همچنان زندگی این برده‌های جنگجو سوژه خوبی است برای پرده سینما یا صفحه تلویزیون؛ فیلم سینمایی «» ساخته ریدلی اسکات با بازی راسل کرو و سریال آمریکایی «» که هم اکنون طرفداران زیادی در جهان دارد، معروف ترین نمونه‌های این گونه محصولات هستند!

در آن روزها ‌ها آمفی تئاترها و مبارزات گلادیاتورها را نشانه خود می‌دانستند. پرورش گلادیاتورها هم سرمایه گذاری‌های مطمئنی به شمار می‌آمدند که داشتن قوی تری ن آنها افتخار هر اشراف زاده ای بود. جالب است که در آن دوران هیچ کس در مورد اخلاق انسانی و حقوق بشر حرف نمی‌زد و مخالفتی با این مبارزات وحشیانه نداشت. برده داران ‌هم با افتخار از شغل خود سخن


ادامه نوشته

مجسمه های یونان و روم باستان


greek photos greek statue greece rum  1 alex m1 مجسمه های یونان و روم باستان 4 | تاریخ ما Tarikhema.ir


ادامه نوشته

بازخوانی تاریخ امپراتوری روم بر اساس داستان زندگی و مرگ سزارهایش


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/26/Gaius_Julius_Caesar_(100-44_BC).JPG/230px-Gaius_Julius_Caesar_(100-44_BC).JPG

بازخوانی تاریخ امپراتوری روم بر اساس داستان زندگی و مرگ سزارهایش

برخلاف رسم معمول دنیا که ملت می‌زنند نظام پادشاهی را سرنگون می‌کنند و به حکومت جمهوری می‌رسند؛ در روم باستان از جمهوری به پادشاهی می‌رسیم (البته در انگلستان قرن هفدهم هم ملت طاقت جمهوری لرد کرامول را نیاوردند و خودشان رفتند پادشاه را برگرداندند ولی آن جا قبلا یک سیستم پادشاهی جواب پس داده وجود داشت؛ اما روم شوخی شوخی پادشاهی شد). ماجرا از این قرار بود که نظام سیاسی پیچیده رومی که شامل سنا،‌ شوراهای شهری، قضات، کنسول‌ها (یعنی روسای ادارات)، فرماندهان نظامی و... می‌شد تا وقتی خوب دوام آورد که روم در حال گسترش و درواقع جنگ بود. رومی‌ها از زمان شکل گیری...

ادامه نوشته

هانه جوئى‏هاى قريش و پاسخ قرآن مجيد ,جاذبه قرآن مجيد


http://www.shiayan.ir/images/khabar/ghoranekarim.jpg

قريش كه خود را در مبارزه با آيات قرآنى آن هم بابيانات نافذ و دلنشين پيغمبر درمانده مى‏ديدند، از در بهانه‏جوئى نظير بهانه‏جوئى‏هاى بنى اسرائيل با حضرت موسى به منظور عاجز كردن پيغمبر برآمدند. قسمتى ازآنها را قرآن بازگو مى‏كند...

ادامه نوشته

يارى جستن قريش از يهود مدينه در مبارزه با قرآن


http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/03/24/13910324000503_PhotoL.jpg

نضر بن حارث از شياطين قريش بود و از كسانى بود كه پيغمبر را مى‏آزرد و سخت نسبت به حضرت عداوت مى‏ورزيد. او به «حيره‏» رفته و در آنجا داستانهاى پادشاهان ايران را شنيده بود، از جمله داستان رستم و اسفنديار را.

ادامه نوشته

پيغمبر و عتبة بن ربيعه ,ناتوانى قريش


http://abaalsaleh.persiangig.com/image/eyde%20mabas.JPG

عتبة بن ربيعه از سران مشركين روزى در انجمن قريش نشسته بود، پيغمبر هم به تنهائى در مسجدالحرام بود. عتبه رو كرد به سران ديگر قريش و گفت: به نظر شما نروم به نزد محمد و با وى سخن بگويم و مطالبى را با او در ميان بگذارم شايد برخى از آن را بپذيرد، و هرچه بخواهد به وى بدهيم و او هم دست از سرما بردارد؟

ادامه نوشته

معجزه بزرگ پيغمبروداستان وليد بن مغيره


http://www.akslar.com/wp-content/uploads/2010/09/akse_goran-6.jpg

به گفته مسعودى: 82 سوره (از 114 سوره) قرآن در مكه و بقيه در مدينه نازل گرديد. مسعودى مى‏نويسد: خداوند پيغمبر را برانگيخت تا رحمت عالميان و بشارت دهنده كليه مردم روى زمين باشد، و او را با آيات و براهين نورانى مورد عنايت‏خود قرار داد...

ادامه نوشته

اسلام آوردن ابوذر غفارى  ومعراج پيغمبر (ص)


http://dle.shiaha.com/images/ml75aqbe0z5pddlc70pz.jpg

http://www.pic.iran-forum.ir/images/i1bdw028uz44w8qfbc9p.jpg

ابوذر غفارى كه بنا بر مشهور نامش «جندب بن جناده‏» است، چهارمين يا پنجمين كسى بود كه اسلام آورد. ابن اثير روايت مى‏كند كه چون خبربعثت پيغمبر درقبيله «غفار» به ابوذر رسيد به برادرش گفت: برو به اين دره (شهر مكه) و از اين مرد كه مى‏گويد پيغمبر است و از آسمان به وى خبر مى‏رسد اطلاع حاصل كن و سخنش را بشنو و برگرد به من گزارش بده...


ادامه نوشته

خشونت بالا گرفت


http://images.persianblog.ir/515965_svVZS41T.jpg

س از اين مذاكرات كه همگى بى‏نتيجه ماند كار به سختى بالا گرفت و قريش همه تعهدات خود را به منظور آزار رساندن به پيغمبر و مبارزه با آن حضرت ناديده گرفتند. از جمله سران قريش افرادى را كه مسلمان مى‏شدند چنان تحت فشار مى‏گذاشتند كه هر قبيله‏اينفرات مسلمان شده خود را شكنجه مى‏دادند و سعى داشتند آنها را از اسلام برگردانند. چون كار به اين جا رسيد ابوطالب آمد و بنى هاشم را براى دفاع از پيغمبر فراخواند...

ادامه نوشته

دعوت عمومى قريش  وعكس العمل قريش نسبت به دعوت پيغمبر


http://img.tebyan.net/Big/1386/09/24501322256320522581791712095205145806.jpg

پس از آنكه پيغمبر رسالت‏خويش را به افراد نزديك و خويشان خود اعلام كرد، آمد بالاى كوه صفا و با صداى رسا قبائل قريش را فراخواند. وقتى رجال قريش و سران مكه گرد آمدند فرمود: اى مردم! اگر بگويم دسته‏اى از دشمن در پائين كوه به سروقت‏شما مى‏آيد مرا راستگو مى‏دانيد؟ گفتند: آرى، تو در نزد ما سابقه بدى ندارى و تو را دروغگو نمى‏دانيم. فرمود: اى اولاد عبدالمطلب! اى فرزندان عبدمناف! اى بنى زهره و بنى تميم و بنى مخزوم و نبى اسد! خدا مرا مامور داشته است كه خويشان نزديكم را از نافرمانى او بيم دهم. من نه چيزى از منفعت دنيا مى‏خواهم و نه بهره‏اى از آخرت انتظار دارم جز اين كه از شما مى‏خواهم بگوئيد: لا اله الاالله! من شما را از عذابى دردناك بيم مى‏دهم...

ادامه نوشته

انقطاع وحى و نزول مجدد آن  وپيغمبر دعوت خود را آشكار مى‏سازد +دعوت بنى هاشم


http://fa.azadnegar.com/files/fa/images/azadnegar_news_124121_1344325538_457838_Ex.jpg

بعد از اين واقعه پيغمبر با ياران خود به خانه ارقم بن ابى ارقم رفتو در آنجا كه نزديك كوه صفا و محل مطمئنى بود، به سر بردند و مدتها از آنجا به نشر پنهانى دعوت خود مى‏پرداخت. گروهى از ياران نخستين پيغمبر در خانه ارقم به اسلام گرويدند، و دور از ديد سران قريش نماز مى‏گزاردند...

ادامه نوشته

على (ع) نخستين كسى كه به پيغمبر ايمان آورد


http://www.aftablog.com/uploads/h/herkul/32232.jpg

درباره اينكه نخستين مسلمان كيست، در ميان ما شيعيان شكى نيست كه از جنس زنان قبل از هر كس خديجه و از مردان اميرمؤمنان على (عليه السلام) است، اكثريت قريب به اتفاق مورخان و محدثان عامه نيز بر اين عقيده‏اند...

ادامه نوشته

دورنماى عصر جاهليت قبل از بعثت‏ خاتم (صلى الله عليه و آله)


http://www.shia-news.com/files/fa/news/1390/10/21/14017_811.jpg

خداوند در قرآن مجيد دورنماى عهد جاهليت و زندگى فلاكت بار ملت عرب را پيش از بعثت پيغمبر خاتم خطاب به اعراب مسلمانى كه آن ايام را به خاط داشتند بدين گونه يادآور مى‏شود:

«همه با هم چنگ زنيد به ريسمان محكم خداوند (دين اسلام)، و به ياد آوريد نعمت‏خداوند را برخود، در زمانى كه با هم دشمن بوديد، و خدا دلهاى شما را به هم پيوند داد و با هم برادر شديد. زمانى كه بر لب پرتگاه نادانى و گودالى از آتش فساد اخلاق قرار داشتيد، و با فرستادن پيامبر خاتم شما را از آن ورطه نجات داد»(و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا، و اذكروا نعمة الله عليكم اذ كنتم اعداء فالف بين قلوبكم فاصبحتم بنعمته اخوانا، و كنتم على شفا حفرة من النار فاتقذ كم منها...

ادامه نوشته

بعد از بعثت


http://nahad.nit.ac.ir/newsPictureFolder/1391-6-4-2012825910166561770626634.jpg

آنچه شنيده‏ايم كه چون پيغمبر در روز مبعث از كوه حراء به خانه آمد، وحشت زده و پريشان بود و گفت مرا بپوشانيد و خديجه او را پوشانيد و پيغمبر به خواب رفت تا جبرئيل آمد و دومين سوره را آورد، يعنى سوره «يا ايها المدثر» اينها همگى برخلاف واقع و دون شان پيغبر ختمى مرتبت است.

ادامه نوشته

نظر ما در پيرامون بعثت پيغمبر (ص)

http://img.tebyan.net/big/1389/06/2010091314515125_0000093.jpg

نكته اساسى كه قرآن در نزول وحى به پيغمبر بازگو مى‏كند، و متاسفانه كسى توجه نكرده است،اين است كه همه مفسران اسلامى نوشته‏اند، و در تمام احاديث نيز هست كه در روز بعثت فقط پنج آيه آغاز سوره «اقرا» بر پيغمبر نازل شد.

ادامه نوشته

واقعيت بعثت از ديدگاه شيعه


http://up.vatandownload.com/images/2g3l32qdyxk3h5iaw1.jpg

ماجراى بعثت بدان گونه كه قبلا گذشت موضوعى نبود كه يك فرد مسلمان معتقد به آن باشد، و پى‏برد كه خاتم انبيا چگونه به مقام عالى پيغمبرى رسيده است. ما پس از بررسى‏هاى لازم از مجموع نقل‏ها به اين نتيجه رسيده‏ايم كه آنچه در منابع شيعه و احاديث‏خاندان نبوت رسيده است، واقعيت بعثت را چنان روشن مى‏سازد كه هيچ يك از اشكالات گذشته مورد پيدا نمى‏كند.

ادامه نوشته

نگاهى به احاديث بعثت -ايراد ما به احاديث بعثت


http://www.iranhall.com/news/upload/109615-2012-6-18-7-53-0.gif

دراينجا بايد اعتراف كرد كه ماجراى بعثت پيغمبر با همه اهميتى كه داشته است،در تورايخ درست نقل نشده است. به موجب آنچه در تفاسير قرآنى و احاديث اسلامى و تواريخ اوليه آمده است،عايشه همسرپيغمبر يا خواهرزادگان او عبدالله زبير و عروة بن زبير يا عمرو بن شرحبيل يا ابوميسره غلام پيغمبر، گفته‏اند: جبرئيل بر پيغمبر نازل شد و به وى گفت: بخوان به نام خدايت; «اقرا باسم ربك الذى خلق‏» و پيغمبر فرمود: نمى توانم بخوانم; «ما انا بقارى‏» يا من خواننده نيستم; «لست بقارى‏». جبرئيل سه با پيغمبر را گرفت وفشار داد تا بار سوم توانست بخواند!

ادامه نوشته

وضع عمومى پيغمبر قبل از بعثت وبعثت پيغمبر(ص)


http://www.mobin-group.com/image/reg/images/9271muhammad_resize.jpg

از آنچه تا كنون گفته شد به اين نتيجه مى‏رسيم كه پيغمبر اسلام يك فرد به تمام معنا خودساخته بود. او زندگى را از صفر شروع كرد. پيش از ولادت پدر جوانش وفات يافت. نج‏ساله بود مادرش را نيز از دست داد. درنه سالگى سرپرست و غمخوار خود عبدالمطلب جد بزرگوارش بدرود زندگانى گفت، و او به خانه عموى بزرگوارش ابوطالب آمد. در سن دوازده سالگى همراه عمويش ابوطالب به سفر تجارى شام رفت. در همان سن و سال چنان ممحبوبيت‏يافت كه مردم مكه به وى لقب «امين‏» دادند.

ادامه نوشته

پيغمبر با ثروت خديجه چه كرد؟ ودين پيغمبر قبل از بعثت


http://www.novinfun.com/wp-content/uploads/ePatogh.CoM-110822162d6.jpg

درست روشن نيست ثروت خديجه چقدر بوده است. تصور نمى‏رود كه مال فراوانى داشته است. چنانكه پيشتر گفتيم در آن روزگار مرد و زن قريش در تجارت شركت داشتند و درسرمايه و سود و زيان تجارت مكه در سوريه و فلسطين و مصر و يمن و حبشه و احيانا حيره سهيم بودند.

ادامه نوشته

نصب حجر الاسود توسط پيغمبر(ص) وفرزندان پيغمبر(ص)


http://www.hawahome.info/uploaded/10965/1166510981.jpg

در زمانى كه پيغمبر آينده اسلام سى و پنج‏ساله بود، خانه كعبه به وسيله سيل مهيبى كه از كوه‏هاى مجاور مكه سرازير شده بود، ويران شد. رؤساى قريش اجتماع كردند و ديوار كعبه را بار ديگر بالا آوردند. چون در آن روزها يك كشتى مصرى در نزديكى مكه به ساحل برخورد كرده و درهم شكسته بود، بزرگان قريش چوبهاى آن را خريدند و كار ساختمان سقف كعبه را به وسيله يك نجار مصرى كه ساكن شهر مكه بود با آن چوبها به انجام رساندند.

ادامه نوشته

ولادت على (عليه السلام)


http://www.ghorany.com/images/imam_ali_veladat_1.jpg

هنگامى كه پيغمبر آينده اسلام به سن سى سالگى رسيد، حادثه‏اى بس بزرگ در شهرمكه روى داد كه از هرجهت بى‏نظير بود، و بيش از هر كس به خاندان آن حضرت مربوط مى‏شد. اين حادثه بزرگ ولادت على (عليه السلام) در خانه كعبه بود كه گدشته از عموم دانشمندان شيعه، جمعى از علماى منصف عامه نيز آن را اعتراف دارند...

ادامه نوشته

ازدواج پیامبراسلام با خديجه


http://www.pic.iran-forum.ir/images/7po1ic9e2vyfxiug2nap.jpg

در دورانى كه پيغمبر سنين بين بيست تا بيست و پنج‏سالگى را مى‏گذرانيد، ابوطالب از خديجه دختر خويلد بانوى نامدار قريش كه از نجابت و اصالت و عقل و فهم و درايت فراوان برخوردار و در نياى چهارم (قصى بن كلاب) با پيغمبر شريك بود، تقاضا نمود سرمايه‏اى در اختيار بردارزاده‏اش «محمد» بگذارد، تا او نيز خود به كار تجارت اشتغال ورزد. خديجه از ارث پدر، و دو همسر متوفاى خود ثروتى اندوخته بود، و مانند بسيارى ديگر از زنان مكه با آن تجارت مى‏كرد. به اين معنا كه نمايندگانى...

ادامه نوشته

سفر پيغمبر به شام -شركت پيغمبر در جنگ فجار -پيمان جوانمردان


http://www.asriran.com/files/fa/news/1391/4/23/231414_182.jpg

در سن دوازده سالگى محمد (صلى الله عليه و آله)، ابوطالب آهنگ سفر شام و تجارت شمال داشت، محمد نيز با اصرار همراه عمو و ديگر تجار عرب راهى آن سفر طولانى و پر مشقت گرديد. در اين سفر در شهر «بصرى‏» واقع در سرزمنى اردن، پيغمبر با راهبى به نام «بحيرا» يا «جرجيس‏» كه در كنار شهر در دير خود مى‏زيست، برخورد نمود. هنگامى كه كاروان تجار قريش به سوى دير راهب پيش...

ادامه نوشته

عبدالله پدر پيغمبروولادت و پرورش پيغمبر(ص)


http://vefagh.co.ir/images/card/15/01.jpg

عبدالله كوچكترين پسران عبدالمطلب و پدر عاليقدر پيغمبر اسلام، با برادرش ابوطالب پدر اميرالمؤمنين على(عليه السلام) از يك مادر بودند. مادر آنها فاطمه دختر عمرو بن عائذ مخزومى بود. پنج بانو به نام فاطمه در ميان ماردان پيغمبربوده‏اند. اين نام مبارك بعدها نيز درخاندان نبوت ديده مى‏شود. همسر ابوطالب و مادر تمامى فرزندان او: طالب و عقيل و جعفر و على (عليه السلام) و ام يمن، فاطمه دختر...

ادامه نوشته

داستان ساختگى نذر عبدالمطلب



http://finance.kalpoint.com/images/stories/wheat.bmp

در تمامى تواريخ اسلامى و كتب مربوطه سنى و شيعى نوشته‏اند كه عبدالمطلب نذر كرده بود كه اگر خداوند ده پسر به او داد، يكى از آنها را در راه خدا قربانى كند و چون داراى ده پسر شد و قرعه زد، به نام عبدالله آمد، سپس او را با صد شتر به قرعه گذاشت و قرعه به نام شتران آمد، و شتران را به جاى عبدالله قربانى كرد!

ادامه نوشته

نياكان پيغمبر(ص) -قصى بن كلاب -هاشم -عبد المطلب

http://img.tebyan.net/big/1388/05/37721692302920579414014115240150190151246.jpg

نياكان پيغمبر تا بيست و يك پشت‏شناخته شده‏اند . بدينگونه: عبدالله، عبدالمطلب، هاشم، عبد مناف، قصى، كلاب، مره، كعب، لؤى، غالب، فهر، مالك، نضر، كنانه، خزيمه، مدركه، الياس، مضر، نزار، معد، عدنان. از عدنان تا اسماعيل درست روشن نيست. خود پيغمبر وقتى نسب خود را مى‏شمرد، چون به عدنان مى‏رسيد سخن را قطع مى‏كرد و مى‏فرمود: ئقتى به عدنان رسيديد، بالاتر نرويد، حال چرا؟ و آيا اين نقل درست است‏يا نه؟ درست روشن نيست. به گفته يعقوبى; عدنان نخستين...

ادامه نوشته

قبيله قريش


http://www.sobe3.com/temp/ArabTree-I4.jpg


ادامه نوشته

شهر مكه وتوليت كعبه


http://maxpix.net/image/text/%D8%B9%D9%83%D8%B3-%D9%82%D8%AF%D9%8A%D9%85-%D9%85%D9%83%D9%87-%D9%85%D9%83%D8%B1%D9%85%D9%87.jpg

شهر مكه قديم‏ترين شهرهاى حجاز و مقدس‏ترين نقطه روى زمين است. مطابق روايات اسلامى حضرت آدم از جانب خداوند مامور شد تا جائى را در روى زمين به نام خانه خدا بنا كند. آدم نيز در دره‏هائى كه بعدها شهر مكه در آنجا بنا شد، خانه‏اى ساخت وخدا سنگى بهشتى توسط جبرئيل فرستاد تا به عنوان رمز بهشت و ياد روزگارى كه آدم در بهشت بود، در آن كار گذارد. آدم آن سنگ را كار گذاشت ، سپس به امر خداوند هفت باربه دور خانه خدا به طواف پرداخت. اين آغاز كار بناى...

ادامه نوشته

رباخوارى قريش وروحيات عرب و صفات عمومى قريش


http://www.bultannews.com/files/fa/news/1390/1/16/44068_386.jpg

تجارت و ثروت اندوزى قريش با ربا خوارى توام بود. ربا را با چند برابر مى‏گرفتند. ثروتمندان عرب گذشته ازسودى كه از تجارت مى‏بردند، سود حاصل از ربا نيز بر درآمد سرشار آنها مى‏افزود. ربا را توعى بيع و خريد و فروش مى‏دانستند. چنان به آن دل بستهبودند كه موقع مطالبه و گرفتن هيچگونه ترحم و ملاحظه نداشتند. شيوع رباخوارى آينده بدهكاران را مختل مى‏نمود، و بسيارى در زير بار آن به ستوه مى‏آمدند. چه بسا كه به واسطه ندارى ناگزير مى‏شدند به صورت مزدور و يا برده طلب كار رباخوار درآيند..

ادامه نوشته

ماه‏هاى حرام


http://www.wwwebart.com/riverart/nadalian/multimedia/moon/nadalian_moon-0.jpg

عرب جاهلى سالى چهار ماه را هاه‏هاى حرام مى‏دانستند: رجب، ذى‏القعده، دى‏الحجه، محرم. حرام يعنى محترم. در حقيقت عرب چون پاس احترام اين ماه‏ها را نگاه مى‏داشتند، لذا از هرگونه قتل و غارت و آدم كشى درآنها اكيدا ممانعت به عمل مى‏آوردند. در اين ماه‏ها عرب از تمامى نقاط جزيره عربستان به مكه مى‏آمدند، و مراسم عبادت و طواف انجام مى‏دادند، يا به بازار عكاظ و اسواق ديگر مى‏رفتند، و به كار تجارت و مبادله كالا و ايراد شعر و خطابه مى‏پرداختند...

ادامه نوشته

علم و هنر عرب


http://www.ukstudytoday.com/vmr/upload/Image/0,,15437686_1,00.jpg

آگاهى عرب جاهلى در منطقه حجاز و اطراف از آداب و رسوم و علوم و فنون منحصر بود به اندكى ستاره‏شناسى آن هم به منظور راه‏يابى در بيابانهاى بى‏كران، و تعيين اوقات آمدن باران، و شناخت نسب قبائل مختلف و پراكنده خود و آشنائى به آثار قدمها و جايپاى انسان و حيوانات. امتياز آنها بيشتر به شعر و خطابه بود كه بايد گفت در اين دو فن به حد كمال رسيده بودند.

ادامه نوشته

بازارهاى ده‏گانه عرب


http://www.seemorgh.com/images/iContent/1388-7/L00924054253.jpg

با اينكه راجع به اسواق عرب و نقش اين بازارها به خصوصبازار عاكاظ در دادوستد و ارائه شعر و خطابه و مفاخرت قبيله‏اى اشاره نموديم، و باز هم يادآور خواهيم شد، مع‏الوصف مناسب مى‏دانيم جداگانه هم از آنها ياد كنيم.

ادامه نوشته

تجارت قريش


http://gallery.military.ir/albums/userpics/10110/17082012252.jpg

ادامه نوشته

بت‏هاى عرب


http://afsanesoftware.persiangig.com/image/amuzesh%20quran/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87%20%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%82%D8%B1%D9%87/%D8%A7%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%85/%D9%86%D8%B5%D8%A7%D8%B1%D9%8A/%D8%A8%D8%AA%20%D9%87%D8%A7%D9%8A%20%D9%86%D8%B5%D8%A7%D8%B1%D9%8A.jpg

مردم عرب به خصوص قريش «الله‏» را خداى بزرگ و خالق آسمان و زمين و مدبر عالم و فرستنده باران مى‏دانستند، و هنگام بردن نام او مى‏گفتند: «بسمك اللهم‏» يعنى به نام تو اى خدا كه در اسلام به جاى آن «بسم الله الرحمن الرحيم‏» نخستين آيه سوره مباركه قرآن مجيد آمد...

ادامه نوشته

اوهام و خرافات رايج در ميان قبائل عرب

http://s1.picofile.com/file/7260255478/%D8%A8%D8%AA.jpg
ادامه نوشته

اديان عرب

http://www.jamnews.ir/Images/News/Smal_Pic/10-10-1390/IMAGE634609208570895000.jpg

يعقوبى مى‏نويسد: عرب به واسطه مجاورت با پيروان اديان و آمد و رفت به كشورهاى دور و نزديك، داراى اديان مختلفى بودند. قريش و تمامى اولاد «معد بن عدنان‏» پاره‏اى از احكام دين ابراهيم را معمول مى‏داشتند. بدين گونه كه به حج مى‏آمدند و خانه كعبه را زيارت مى‏كردند و مناسك و ديگر مراسم حج‏يادگار حضرت ابراهيم را انجام مى‏دادند. مهمان‏نواز بودند، و ماه‏هاى حرام را محترم مى‏شمردند. اعمال نا مشروع و قطع پيوند خويشى و ستمگرى را زشت مى‏داشتند، و هر كس را كه مرتكب جرم مى‏شد، كيفر مى‏دادند...

ادامه نوشته

اعراب بائده .اعراب نجد واعراب حجاز

http://www.fararu.com/images/docs/files/000057/nf00057941-1.jpg



ادامه نوشته

نام و نژاد عرب


http://www.worldtranslators.net/Uploaded/279_%D9%BE%D8%B1%DA%86%D9%85%20%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%B9%D8%B1%D8%A8%20%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86.jpg

در اين كه لفظ عرب از چه گرفته شده است، اختلاف نظر بسيار وجود دارد. گروهى از دانشمندان آنرا از نام «يعرب بن قحطان‏» مى‏دانند كه در يمن مى‏زيستند و اعراب نخستين بودند، ولى جمعى ديگر از اهل تحقيق به اين نظريه ايراد گرفته و مى‏گويند به خود «يعرب‏» و پدرش «قحطان‏» چه مى‏گفتند؟ بنا بر اين در اطلاق كلمه عرب بر شاخه‏اى از نژاد سامى، قول درستى در دست نيست...

ادامه نوشته